Percutian sentiasa memulihkan saya, tetapi saya sering tertanya-tanya bagaimana untuk mengekalkan perasaan yang baik dan tabiat yang sihat ketika saya kembali bekerja.

Kami baru-baru ini kembali dari perjalanan berkhemah di taman negara Yellowstone dan Grand Tetons, dan perbezaan antara gaya percutian dan gaya hidup seharian saya menjadi jelas.

Inilah rutin percutian saya:

• Bangun di khemah saya di sekitar matahari terbit, dihidupkan oleh udara gunung sejuk yang segar.
  • Makan sarapan sederhana yogurt, bijirin atau telur rebus.
  • Berjalan-jalanlah untuk melihat ciri-ciri geoterma yang menakjubkan di Yellowstone atau mendaki melalui Grand Tetons, melihat ke bawah di tasik-tingkap yang jelas dari laluan gunung.
  • Makan sandwic dan buah untuk makan tengahari atau hanya snek pada kacang dan buah-buahan kering di sepanjang laluan.
  • Berjalan atau kenaikan lagi.
  • Mungkin periksa telefon saya untuk mesej kerja, jika permit konektiviti.
  • Makan dengan keluarga oleh api unggun yang memakan makanan yang sihat seperti spageti, pai gembala atau bratwursts, jagung dan salad.
  • Bersihkan makanan dan hidangan dan bawa benda dengan selamat dari beruang dan rubah.
  • Tonton bintang-bintang yang terbit di langit malam yang gelap.
  • Tidur nyenyak di khemah yang sejuk dan selesa.

Inilah hari kerja biasa saya:

• Bangun awal dan teruskan sarapan telur dan roti bakar.
  • Duduk di komputer saya bekerja sehingga waktu makan tengah hari.
  • Makan makan tengah hari dan duduk di komputer saya sehingga lewat petang.
  • Bawa anjing berjalan.
  • Makan makan malam dan duduk untuk menonton TV.
  • Selalu periksa peranti elektronik saya, sehingga sehingga waktu tidur.

Ia tidak selalunya buruk. Saya pergi ke yoga dua kali seminggu, berjalan dengan kawan sekali seminggu dan bersenam di gim kadang-kadang (tetapi tidak seberapa kerap yang saya perlu). Dan tentu saja saya mempunyai kehidupan sosial dan sesuai dengan pekerjaan rumah dan halaman di hujung minggu.

Saya fikir ini adalah OK sehingga saya mendapat satu aktiviti pelacak-satu yang mengukur langkah dan jarak berjalan dan kalori dibakar. Ia tiba sebelum kita pergi bercuti, jadi saya mengikatnya di pergelangan tangan saya dan berangkat untuk melihat sejauh mana saya berjalan.

Adik ipar saya, Maggie, yang menganjurkan percutian keluarga untuk lima adik beradik dan ibu bapanya, mempunyai peranti yang serupa supaya kami memulakan persaingan yang mesra. Beliau mempunyai beberapa kelebihan: dia lebih muda dan umumnya menjalani gaya hidup yang lebih aktif, dan dia bertanggungjawab mengatur percutian sehingga dia mempunyai lebih banyak tanggungjawab yang memerlukan pergerakan.

Dia memberitahu saya bahawa dia pada awalnya menetapkan matlamatnya pada 10,000 langkah sehari, tetapi itu terlalu mudah. Jadi dia akan meningkatkannya. Itu sepatutnya menjadi tanda.

Dia biasanya bangun lebih awal dari yang saya lakukan dan membantu mendapatkan dapur dan makanan siap untuk sarapan (sudah ada kelebihannya). Kami akan menghabiskan banyak masa bersama-sama, dengan berjalan kaki dan kenaikan.

Sekitar pertengahan petang, pelacak kami biasanya cukup dekat-kedua-duanya menunjukkan bahawa kami telah berjalan banyak langkah dan membakar banyak kalori.

Kebanyakan hari saya akan haus lewat petang dan akan kembali membaca atau melawat keluarga. Maggie terus pergi. Dia mengangkut makanan dan peralatan dapur, mengambil barang-barang untuk ibu bapanya atau sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan dan mengawasi pembersihan dan pengambilan makanan dan peralatan.

Walaupun saya tidak dapat bersaing dengan Maggie, saya gembira dengan sejauh mana saya berjalan. Kenaikan lapan mil menambah beberapa langkah serius! Beberapa hari kami mendahului 25,000 langkah dan dilindungi lebih daripada 10 batu. Tinggi peribadi saya mendahului 30,000 langkah dan 13 batu.

Menjelang akhir minggu, saya telah melepuh di atas lepuh dan terpaksa perlahan. Namun, saya tidak mempunyai masalah untuk mencapai 15,000 langkah, walaupun pada hari akhir "berehat".

Kemudian, saya pergi ke rumah. Tidak banyak berjalan apabila anda mempunyai penerbangan panjang. Tidak banyak berjalan apabila anda duduk di hadapan komputer seharian. Kejutan, peranti saya memberitahu saya saya hanya mendapat kira-kira 6,000 hingga 7,000 langkah sehari.

Selepas bercuti, saya menangkap kerja dan tidak mempunyai masa untuk gim. Atau walaupun berjalan lama dengan anjing. Tetapi, pelacak kecergasan saya terus mengerang saya.

Sekarang saya berusaha untuk bangun dan bergerak apabila ia bergetar di lengan saya setiap 45 minit. Selepas beberapa hari cuba untuk mencari tahu apa yang perlu saya lakukan untuk kembali ke 10,000 langkah setiap hari, saya menyedari bahawa rehat saya perlu lebih daripada berjalan untuk mengisi semula gelas air saya. Saya perlu berjalan di sekeliling blok, berjoging di tempat atau berjalan naik dan turun tangga-sesuatu untuk mendapatkan jantung saya mengepam dan pelacak saya bergerak.

Saya tidak akan berputus asa. Sebaik sahaja saya bercuti secara berterusan, belanjawan saya tidak akan membenarkannya. Oleh itu, saya perlu memikirkan bagaimana untuk kekal sihat dan menikmati kehidupan walaupun saya perlu duduk di komputer dan bekerja.

Bisnez Hai O (Oktober 2020).