"Esok kita bangkit lebih awal untuk lawatan kami ke bandar emas Salamanca, "kata pengarah program kami, Jorge, di pelayaran sungai Viking kami di Douro di Portugal.*

"Kami pergi ke Sepanyol," kata saya kepada teman lelakiku L. "Anda akhirnya akan mendapat paella yang sahih. Adakah anda akan menyertai saya untuk lawatan ini?"

"Ya, ya," kata L.

Perjalanan kami ke Salamanca
Kami menaiki bas untuk perjalanan selama dua jam yang sangat panjang. L tidur sambil memandang ke luar tingkap di pemandangan indah kawasan desa.

Semasa waktu luang kami di waktu pagi, kami berjalan di sekitar jalan-jalan bandar:

Kami pergi ke Muzium Seni Nouveau di mana terdapat pameran khas Coco Chanel. L tinggal di luar sementara saya melawat koleksi fesyen Coco-pengalaman fesyen yang menyeronokkan.

Kami menuju ke sana Catedral Nueva (katedral baru), Catedral Vieja (katedral lama), dan Plaza Mayor.

Kami mengembara di sekitar pasar makanan mercado dan beberapa kedai makanan lain di pusat bandar.

Banyak Paella dan Flamenco
Makan tengah hari adalah di Hotel Alameda Palace, di mana kami makan di paella dan ham dihisap oleh pemotong tuan yang disahkan. "Ambil ham dengan jari anda. Alat perak akan mengubah rasa," kata tuan rumah kami. L dan saya terpaksa. Ham itu asin tetapi sembuh kepada kesempurnaan dan agak kecanduan.

Selepas menamatkan makan tengah hari kami yang lazat, kami dihiburkan dengan pameran flamenco Sepanyol tradisional. Tidak seperti fado Portugis, yang menceritakan kisah melalui lagu dan gitar, flamenco terdiri daripada lagu, gitar, tarian dan tangan bertepuk tangan.

Lawatan Universiti Salamanca
Matahari petang sangat panas. L lebih suka tidur, bersama dengan Salamanca yang lain. Seperti banyak bandar-bandar Eropah yang lain, kedai-kedai ditutup untuk makan tengahari dan tidur siang hingga sekitar pukul 3 petang. Tetapi tidak ada rehat untuk lelah L (atau untuk saya), kerana sudah waktunya untuk meneroka bandar lama dengan lawatan Universiti Salamanca.

"Salamanca tidak mempunyai banyak industri," kata pemandu kami, Carmen. "Ia adalah sebuah universiti universiti yang ditubuhkan pada tahun 1218 dan merupakan salah satu yang tertua di Eropah."

Makan Malam Di Dek
"Kami mempunyai kejutan yang luar biasa untuk anda," kata Jorge, selepas kami kembali ke Viking Hemming. "Kami mempunyai barbeku Portugis di dek malam ini, dan anda akan mempunyai peluang untuk menari malam di bawah bintang-bintang."

Ia adalah petang yang indah dengan pelbagai hidangan tempatan kegemaran, termasuk salad sayur-sayuran, sup kubis hijau, sosej darah dan chorizo, sardin panggang dan daging panggang dan burger lain. Wain, udara gunung segar dan pemandangan sungai yang mulia-yang boleh meminta lebih banyak?

Pelayaran sungai kami telah berakhir. Hanya dua hari lagi untuk pergi, dan, dalam gaya Viking yang benar, mereka menyelamatkan kampung-kampung terbaik untuk yang terakhir. Sentiasa tunggu untuk acara grand finale saya di Douro.

P.S. Untuk jawatan lebih lanjut mengenai perjalanan saya ke Portugal, lawati saya Perjalanan dan Leisure halaman.

* Pendedahan Sambungan Bahan: Ini adalah jawatan yang ditaja. Viking River Cruises membekalkan saya dengan pelayaran sungai perjalanan percuma di Douro. Walau apa pun, saya hanya mengesyorkan produk atau perkhidmatan yang saya gunakan secara peribadi dan percaya akan baik untuk pembaca saya.

Jawatan ini pada mulanya muncul pada aboomerslifeafter50.com.

[WOW] Europe's Affordable Vacation Rental MANSION! (Oktober 2020).